MarkkuElonen Ennakkoluulottomin keinoin Suomen talous nousuun

Omituista asiakaspalvelua Eckerölinella.

  • Tätä mainostetaan, että "aidosti suomalainen laivayhtiö".  Kaiketi sillä verukkeella että myös palvelu ensiluokkaista
    Tätä mainostetaan, että "aidosti suomalainen laivayhtiö". Kaiketi sillä verukkeella että myös palvelu ensiluokkaista

 

Matkustin Eckerön myöhäislaivalla klo 22.15 Hki-Tall.​

Laivalla oli melko vähän matkustajia ja autoja.  Väkeä ehkä n. 300.  Matkan alussa kuulutuksissa kerrottiin mm. myymälän aukeavan 22.30.  Kiinnimenosta ei puhuttu mitään.

Istuin ja kulutin aikaa istumalla yhdessä baarissa.  Ajattelin ensin, että käyn myymälässä vasta matkan loppupuolella, mutta minulla oli tylsää kun en voinut nauttia edes "virvokkeita" auton vuoksi.  Niinpä päätin vähän ennen 22.30 mennä myymälään katselemaan ja ostelemaan tuliaisjuomia.  Hämmästyksekseni yksi myyjistä laittoi jo ovia kiinni.  Kysyin: "Onko myymälä auki" ja tyyppi sanoi että "on enää minuutin".  No minä sitten äkkiä sisään.  Tällöin seuraan liittyi toinen myyjistä, alkaen painostamaan ja hoputtamaan että "nyt pitää äkkiä ostaa, koska panemme nyt heti kiinni".  Nappasin kiireessä hyllystä yhden pullon, vaikka en olisi halunnut sitä edes ostaa vaan jotain muuta merkkiä.  Itse asiassa olisin ostanut juomia ja muita tuotteita hyvän valikoiman, mutta painostuksen vuoksi ei ollut mahdollista.

Kassalla kysyin vielä:  "Miksi myymälä menee nyt jo kiinni".  Vastauksena tuli: "Olemme huomanneet, että myöhäislaivalla asiakkaat käyvät yleensä ensimmäisen tunnin aikana".  Olisi pitänyt pyytää päästä myymälävastaavan juttusille, mutta eipä tullut sellainen asia siinä kohdassa mieleen.

Poistuessani pettyneenä mietin vielä, että tälläinen menettely on varmaankin myyjien ihan oma käytäntö (päätös).  Muutoinhan siitä kiinnimenosta olisi kerrottu jo kuulutuksissa, jos se olisi ollut Eckerön oma linjaus tai määräys.  Muutoinkin tälläinen on ko. firmalle tietysti erittäin huonoa mainosta ja eritoten aiheuttaa taloudellista tappiota.  Palkkahan näille myyjille varmasti maksetaan koko matkan ajalta, eikä pelkästään yhdestä tunnista.  Myyjät ilmeisesti vaan haluavat lorvia ja  vetelehtiä jossakin loppumatkan ajan ja siksi ovat tehneet tälläisen "itsenäisen ratkaisun".  

Palatessani omalle paikalleni, huomasin miten monet ihmiset lähtivät käymään jossakin, mutta tulivat pian takaisin murheellisen näköisenä, ja totesivat matkakumppanilleen: "Merkillistä, että se myymälä ei ollutkaan auki".  Myymälän ovellakaan ei ilmeisesti ollut mitään merkintää ennenaikaisesta sulkemisesta.  En viitsinyt käydä sitä enää itse katsomassa.

Nyt odotan mieleenkiinnolla, että mitä Eckeröltä vastataan antamaani palautteeseen.       

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Pekka Iiskonmaki

Suomalaisella laivalla on suomalainen palvelukulttuuri.

Käyttäjän MarkkuElonen kuva
Markku Elonen

Tuntuu olevan juu.

Tallinkilla en ole törmännyt mihinkään vastaavaa. Lisäksi näin tupakoitsijana siellä miellyttää se, että on iso hyvin ilmastoitu tupakkahuone ihan yhden baarin välittömässä yhteydessä. Ei siis tarvitse esim. talvella mennä kärvistelemään -30 pakkaseen ja tuuleen. Tallinkilla myös laivavuoroja parempiin kellonaikoihin ihan eri tavalla. Toki Tallink on myös selkeästi kalliimpi.

Tässä Eckerön tapauksessa kummastuttaa eritoten se, että nuo myymälätyöntekijät tienaavat palkkaansa vain yhdeltä tunnilta.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Hetkinen, myymälä siis aukesi 22:30 ja menit sinne 22:30, jolloin he olivat panemassa kiinni, koska pitävät sitä vain tunnin auki? Jokin ei tuossa stemmaa.